I've lived the lovely life in Curaçao!!

18 januari 2013 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Ola!

Aan alles komt een einde, zo ook aan mijn toptijd hier in Curaçao! De weken hier zijn echt voorbij gevlogen! En voor ik het weet zit ik nu alweer mijn laatste reisverslag te schrijven..

Ondanks dat ik hier al zo lang zit, heb ik toch nog heel wat nieuwe dingen gedaan.

Ik zal met vertellen beginnen bij kerst! Wat is dat vreemd, kerst vieren zonder familie, met minstens 30 graden, zon, strand in de buurt en ga zo maar door.. een echt kerstgevoel heb ik dan ook niet gehad, maar het waren wel drie hele leuke dagen!

Kerstavond wilden we eigenlijk naar de kerk gaan, alleen toen we daar aankwamen was er geen mis! Helaas! Nog naar meerdere kerken gaan kijken, maar nergens was iets te doen, ook al hadden we gehoord van wel. Dus toen maar even een kijkje genomen bij het Casino en daarna wat gedronken bij het Riffort.

Na het drankje snel naar huis, maar eerst wist Myrna in de parkeergarage een grote paal niet zo goed te ontwijken, bam! Achja, een krasje meer of minder op onze auto is geen probleem! Heb er in ieder geval wel om gelachen.

Hierna was het dan tijd voor de bladerdeeghapjes, we hadden deze al weken zien liggen bij de AH, maar nooit meegenomen, nu voor kerst kon dat wel vonden we. En ze smaakten dan ook heel goed!

’s Avonds kwam Andre ons ophalen en was het tijd voor de poolparty! Dat was pas vreemd, met kerst op stap gaan ben ik wel gewend, maar een poolparty, nee dat was echt heel apart. Maar het was zeker wel een heel gezellig feestje!!

Eerste kerstdag zijn we begonnen met een lekker ontbijtje, gekookte eieren, harde broodjes, croissantjes.. en dat dan buiten in het zonnetje aan de picknicktafel op eten, perfect!
’s Middags zijn we een rondje gaan rijden. Eerst waren we zomaar een weg ingegaan waar we nog nooit waren geweest, kwamen we op een heel smal zandpad dat aan de zijkanten vol stond met struiken en prikkels, ik kon twee dingen doen, achteruit rijden en weer terug de weg op of gewoon doorcrossen en kijken waar we uit zouden komen, dit laatste heb ik gedaan. De auto vond het minder grappig, maar Myrna en ik hebben ons goed vermaakt, van een wc-pot tot beesten, onderweg kwamen we het allemaal tegen, ook een meer was er, dat hadden we vanuit de grote weg wel al vaker zien liggen. Toen de weg uiteindelijk weer overging in verharde weg, bleek dat we aan de achterkant van Fort Nassau waren uitgekomen.

Hierna onze weg weer vervolgd en zijn we naar de flamingo’s en Willywood gegaan. Even iets dichterbij kan wel dacht ik, ik had alleen geen idee dat die modder daar zo glibberig was, een voetstap en m’n slipper was al uit, ik mijn evenwicht kwijt en kon me nog net vasthouden aan Myrna, alleen het had wel als gevolg dat ik alvast een zwarte voet had. Er zit veel olie in de grond daar. Na wat geploeter dan toch dichterbij gekomen en wat mooie foto’s gemaakt. Hierna waren de benen zo vies dat we besloten om weer terug naar huis te gaan en ze te gaan wassen!

’s Avonds was het tijd om te gaan stappen, dinsdagavond dus tantra-avond. Eerst het happy hour en daarna nog even blijven hangen. Samen met een paar andere huisgenootjes. Daarna kwam het voorstel om naar een snek te gaan, ik dacht ooh jaa eten! Maar nee, ze hadden er alles behalve eten. We waren er nog maar net en toen had ik al een beker whisky, om te atten met de huisbaas. Het smaakt eigenlijk helemaal niet verkeerd en met wat cola erbij is het nog lekkerder. Wat een avond is het geworden, geweldig als ik zo terug denk!

Tweede kerstdag was wel bijzonder eigenlijk, met het hele huis zijn we gaan bbq-en op het strand bij Caracasbaai, het was de laatste avond voor een paar meisjes hier in huis dus dit was dan wel een leuk laatste etentje! ’s Avonds nog even naar het Tmf cafe en daarmee zat de kerst er alweer op.

Donderdags waren we naar het strand geweest en daarna ’s avonds was er een hele mooie vuurwerkshow hier in de buurt. Eigenlijk een week lang waren er overal shows te zien. En hier heb je ook nog echt mooi siervuurwerk in plaats van alleen maar rotjes. Vervolgens doorgereden naar tantra voor de laatste billenshake, maar die is veel echt tegen tegenover de anderen waar we zijn geweest, heb dan ook geen idee wie de grote finale heeft gewonnen!

Vrijdags was een culturele actieve dag! Naar Punda en daar zijn we naar het maritiem museum geweest, dat ging over het ontstaan van Curaçao als je kijkt naar de haven en dan werd er wat dieper in gegaan op de WIC, VOC en nog meer van die dingen die ik ooit wel bij geschiedenis had gehad. Alleen als ik dat nu allemaal lees en op plaatjes zie is het veel duidelijker dan toen ik het uit een boek leerde. Wat ook leuk was aan dit museum, was dat het de opbouw had van een schip, een houten vloer, ronde raampjes erin en dan ook echt zo’n vorm.
toen we uitgekeken waren, hadden we best wel honger gekregen, dus we zijn naar Plasa Bieu gegaan, een lokale eettent. Het was een groot gebouw met allemaal tafels en banken erin en heel veel mensen. Het was er gezellig en het eten was ook zeker de moeite waard!

’s Avonds thuis nog ge-bbqed en daarna was het voor ons alweer de allerlaatste Full Moon! Samen met Myrna en Lieke ben ik daarheen gegaan. Het was een topfeestje met echt mooi vuurwerk en leuke muziek erbij!

Op zaterdag wilden we ook weer wat nieuws. Dus naar nieuwe stranden toe gegaan, eerst bij Playa Grandi geweest, hier werden vissen gevangen en toen we wat dichter bij het water kwamen dreven er ook allemaal vinnen in de zee!  Niet echt geschikt, maar wel leuk om te zien hoe ze dat deden. Daarna begon het avontuur, op een bordje zagen we Watamula en Playa Kalki, dus even een kijkje nemen bij allebei dachten we. Eerst de afslag naar Watamula, dat heb ik geweten, het was een grote zandweg met veel grote plassen erin, dus de modder vloog aan alle kanten omhoog, raampjes dicht en genieten maar! Eenmaal aangekomen bleek het een gat te zijn in de rotsen, een soort Shete Boka, je zag hier ook het water van de zee omhoog spatten! Na even wat rondgelopen te hebben, zijn we richting Playa Kalki gegaan. En dat was me een mooi strand! Een blauwe zee, licht strand en een gezellige sfeer. Toen we het liggen moe werden nog een lekkere smoothie gedronken bij het hotel dat erbij lag en op naar Zanzi!

Tijd voor oud en nieuw! Overdag op het strand gelegen en ’s avonds kwamen Joyce, Niels en Andre en hebben we eerst appelbeignets gegeten en daarna naar Mambo! Voor we het wisten waren we bij de vips beland, je kon daar via het zwembad makkelijk komen, aangezien het alleen bij het podium was afgezet. Ze kwamen er al snel genoeg langs met hapjes, lekkere frietjes met zuurvlees (had geen idee dat ze dat hier ook kennen!) een hele tijd hebben we er verbleven, maar toen de tweede ronde hapjes kwam zagen ze toch dat we geen bandjes hadden en werd ons vriendelijk verzocht om naar de andere kant te gaan. Helemaal niet erg, want daar was het feestje! Super leuke muziek en om iets voor 12 kwamen Jan Smit en Nick Schilder! Om 12 uur hadden we een fles champagne waarmee we hebben geproost op 2013, dat het zeker net zo mooi mag worden als 2012!
Na Jan en Nick draaide de DJ weer en op een gegeven moment kwam er ook een lokale band spelen.
Zeker een geslaagde avond gehad!

Het jaar begon alleen iets minder fantastisch, toen we naar het strand wilden rijden, zagen we dat onze autoband was gestolen! Het is wat hier met die banden van ons! Alles was weg, behalve de schroeven. De buurman heeft een reserveband erop gelegd en toen zijn we maar naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen, zijn we daar ook weer een keer geweest.. Wel echt balen!

Op zaterdag was het weer tijd voor een uitstapje en wel naar de blauwe kamer! Samen met Myrna ging ik naar Playa Santa Cruz, waar Captain Goodlife kajaks verhuurd. Dus wij een kajak gevraagd en die werd voor ons in de zee gelegd en toen begon het! Myrna eerst erin en daarna ik, alleen dat verliep niet zo soepel als ik had gehoopt, het ding bewoog, ging op en neer, dus het scheelde niet veel of ik viel er achteruit weer vanaf, haha! Maar de mevrouw die hield me goed vast waarna ik veilig kon gaan zitten, met een hartslag van 120 begonnen we aan het avontuur. Geen idee waar we heen moesten, we wisten alleen achter de rots linksaf en dan alsmaar rechtdoor.. dus dat ook maar gedaan. Op een gegeven moment zagen we het zwarte strand, dus we wisten dat we goed zaten. Over de wilde zee met de kajak, ik vond het echt super! Toen we op een gegeven moment mensen zagen boven een stukje rots waar je in kan kijken, gingen we ervan uit dat dat de blauwe kamer moest zijn. Dus uit de kajak, deze aan een boei vast gemaakt en richting de rots gezwommen. En jawel hoor, in een keer goed! :D
echt heel mooi daarbinnen, door de lichtinval van de zon die op het blauwe water schijnt, leek de grot van binnen helemaal blauw. En vooral onder water was het echt sjiek!

Toen we uitgekeken waren zijn we door gekajakt, want ong. 1 km verderop lag ook nog ergens lovebeach, daar moesten we van Captain Goodlife heen! En we hebben het gevonden.. het was een heel klein stukje strand, midden in de rotsen, met echt blauw water erbij, zeker mooi om even te zien! Alleen er was verder niets om onze kajak aan vast te maken, dus zijn we weer terug gegaan. Gelukkig hadden we nu de golven mee, dus we waren nu wat sneller weer aan de kant. Wat wel een beetje jammer was, was dat toen ik eindelijk door had hoe het werkt met zo’n peddels, we weer bijna terug waren!
op de terugweg nog even bij Zanzi aan en daarna richting een hotel gereden voor de carnavalsoptocht! Nou.. dan is zelfs onze Gekke Maandagsoptocht groter! Wel mooie kostuums zaten er tussen, maar het was volgens mij ook meer een reclame optocht.

Zondags was een van de mooiste dagen die ik hier heb gehad!! Fuikdag! Check google of youtube en je weet genoeg! Wat een feest was dat. ’s Morgens om 7.00 uur moesten we bij Caracasbaai verzamelen, waar we met een bootje naar Fuik werden gevaren, met z’n tienen per keer, reddingsvest aan en daar gingen we! De zee was ruw, dus de heenweg alleen al was leuk.
Toen we bij Fuik aankwamen ben ik lekker op een luchtbed gaan zitten en daar ben ik niet meer vanaf geweest. Op een gegeven moment met z’n allen de zee op, richting de muziek. Het podium was een boot, waar verschillende bekende DJ’s draaiden. En die boot lag centraal tussen heel veel andere boten, de mensen met luchtbedden enzo dreven met z’n allen bij elkaar rond om het podium, geweldig om mee te maken, zo’n feest op zee, lekker drankje erbij en de zon scheen volop!
Om 16.00 uur zijn we weer terug gedobberd naar de boot en weer richting het vaste land gegaan, waar ik onderweg ook nog verschillende vliegende vissen heb gezien.

Ik heb echt genoten van deze dag en zou er zo volgend jaar weer voor terug vliegen! Echt super!

De dinsdag erna is ook wel het vertellen waard! Op 2 januari was er een groep van een stuk of 8 jongens bij ons in huis gekomen en twee daarvan zaten bij ons. Dinsdagmorgen gingen hun naar Klein Curaçao, dus die moesten net zo vroeg opstaan als wij voor stage. Kom ik m’n slaapkamer uit, zijn ze eieren aan het bakken voor ons! Dat kan ik wel waarderen ’s morgens vroeg! Na een gezellig ontbijtje naar stage toe en voor ’s avonds hadden we gereserveerd bij de Chinees. Hier is op dinsdagavond All you can eat! Dus voor een bepaald bedrag twee uur lang onbeperkt eten, dat heb ik samen met Myrna, Lieke en Tim gedaan, Gezellig! En daarna nog naar het Happy Hour bij tantra geweest.

Voor woensdag had Andre een bank gereserveerd bij Cabana, dus hier hebben we met z’n vijven gezellig gekletst en een drankje gedaan.

Op donderdag was het tijd om alweer naar Hato te gaan, Myrna en ik hadden de jongens naar het vliegveld gebracht! Even geknuffeld en uitgezwaaid en toen weer terug naar huis, toch wel een stukje stiller zonder twee van die vakantiegangers.. Ook raar dat de volgende keer dat we er zouden komen nu dan toch echt voor onszelf is..

Vrijdags was weer echt een superdag! Klein Curaçao! Nou, ik kan zeggen Curaçao is mooi, Bonaire is mooier, maar Klein Curaçao toch wel het mooiste. Eerst met de boot heen, leuke muziek aan boord, toen we na ongeveer twee uur varen aankwamen kregen we een ontbijt. Daarna lekker op het strand gelegen en gesnorkeld, toen heb ik ook m’n eerste zeeschildpad gezien onder water, dat is echt gaaf! Ben je aan het snorkelen, zwemt er in een keer een schildpad onder je door!
Eenmaal weer terug op het strand ging de bel, tijd voor de bbq.. drie soorten vlees, verschillende salades, vers fruit, stokbrood en sausjes, vanalles hadden ze! En lekker was het ook zeker. Na het eten hebben we een rondje gelopen over het onbewoonde eiland, we zijn bij de vuurtoren gaan kijken, hier kan je op eigen risico ook inklimmen, maar toen we zagen hoe het er aan toe was, besloten we ons leven niet te wagen en zijn we doorgelopen naar het scheepswrak een stukje verderop. Hier verschillende foto’s gemaakt en toen weer terug naar het strand. Nog een tijdje gesnorkeld en meerdere schildpadden gezien en daarna was het alweer tijd om terug te varen, helaas! Op de boot kwamen ze nog een paar keer langs met eten en toen waren we weer bij de baai!
Hiermee zat het laatste van de Curaçao-to-do-list erop! Ongelofelijk, toen we die lijst maakten stond er zoveel!

Zaterdag was een rustige regenachtige dag, heb geskyped met mam en Jos en pap en Riek en verder niet zo veel gedaan.

Op zondag was het wel weer mooi, dus zijn we naar Cas Abou gegaan, heerlijk op het strand gelegen en ’s avonds voor de tiende keer uitgegeten bij de tropen, in principe zou onze top 10 van gerechten nu af kunnen zijn.. maar een ding wilden we liever niet proeven, dus het is een dubbel gerecht geworden!

’s Avonds was me de avond wel! Samen met Lieke ging ik naar Wet&Wild, het was haar laatste zondagavond hier, dus ik had beloofd te blijven tot het einde! Dit was zeker geen straf want het was er heel gezellig! Tussendoor af en toe naar Mambo geweest en voor we het wisten stopte de muziek! We werden van het strand afgeveegd en zijn toen maar naar huis gegaan, het was stiekem ook wel laat genoeg, haha!

Die maandag was ik dan ook niet helemaal topfit, dus heb thuis vooral gelegen en geslapen :) ik had wel door dat deze week de middagdutjes heel belangrijk gaan worden, aangezien het de laatste week is!

Op dinsdag was ik weer actief! Eerst stage en daarna ’s avonds lekker Surinaams gegeten in Punda. Het was te laat om nog naar tantra te gaan, dus zijn meteen naar Omundo gereden. Hier gezellig een drankje gedaan.

Woensdag was echt te gek! Myrna en ik roepen al weken dat we graag een fles roze 9 dot 5 willen (kruising tussen champagne en wijn), want ze brengen dat zo leuk met vuurwerk erin..
Een goede reden dus om dat deze laatste woensdagavond te bestellen! En hij beviel heel goed! Op een gegeven moment kwamen Sophie en haar moeder ook nog erbij en hebben we gezellig staan praten. Later zagen we dat het bij de band toch wel erg druk was met dansende mensen, dus zijn we hiertussen gaan staan, echt gezellig was het! Toen het daar bijna afgelopen was zijn we doorgegaan naar Tmf cafe, waar het feestje vrolijk verder ging! ’s Nachts thuis nog een eitje gebakken en toen snel slapen!

Donderdag alweer de laatste stagedag, toch wel vreemd toen Frank op de recovery zei ‘nou Jolijn, dit was je laatste patiënt hier die je op haalt!’ De hele dag een beetje een dubbel gevoel gehad, sowieso omdat ik aan de ene kant hier nog weken wil blijven en aan de andere kant ook wel heel graag weer terug ga.. Maar het zit erop op stage, dus nu nog een paar dagen genieten van het weer en het eiland en dan weer lekker terug naar mijn oude leventje.

Dat genieten is ’s avonds zeker wel goed gekomen, ben met Lieke en Myrna naar Bermuda gegaan en heb me super goed vermaakt! Voor ik het wist gingen de lampen aan en was het tijd om te gaan.. eerst van tevoren kwam het liedje Brabant nog, toen kwamen de tranen al een beetje en later zijn we half lachend half huilend naar buiten gegaan!
Nog even bij de shoarmaboot geweest voor de welbekende kipkapsalon! En eigenlijk vonden we het wel een gezellige afterparty op de boot, dus tegen de tijd dat we thuis waren, was het dan ook half 5!
Het is zeker een mooi begin geweest van de vakantie die nu volgt. Eerst nog een paar dagen hier en dan begin ik 4 februari weer op school met de minor kind, kraam en jeugdigen, heb er super veel zin in!

Zo, nu zit het er dan echt bijna op hier.. en dat terwijl ik me nog zo goed kan herinneren dat we net aankwamen en dat alles nog nieuw en spannend was, weken lang hebben we dan ook het liedje gezongen: we gaan nog niet naar huis nog lang niet, nog lang niet.. maar nu wordt er plaats gemaakt voor I’m coming home, coming home.. Ik kijk in ieder geval terug op echt een geweldige ervaring! Ik zou het zo iedereen aanraden om naar het buitenland te gaan, en natuurlijk dan naar Curaçao! Echt top! Heb hier zoveel geleerd, gezien en meegemaakt, natuurlijk zat het niet altijd mee en hebben we wel eens huilend bij elkaar aan de deur geklopt, maar voor het allergrootste deel van de tijd was het gewoon super hier! Als ik de tijd terug kon draaien dan ging ik weer, dat weet ik zeker!

Nou, voor jullie in Nederland alvast welterusten, ik ga me zo klaarmaken om met een paar huisgenootjes te gaan uiteten!

Ohja voor degene die het willen weten, ik vlieg maandag rond kwart voor 5 lokale tijd hier weg en dan land ik dinsdagmorgen om 6.40 weer op schiphol!

Tot snel!

Liefs Jolijn

1. Lidy:
    19 januari 2013
    Ha die Jolijn, Ja wat vliegt de tijd en ja wat is het heerlijk om in het buitenland te wonen en werken maar ook ja om straks weer heerlijk thuis te zijn. Je hebt genoten en gedaan waar zoveel mensen over dromen maar nooit doen. Nog een paar dagen en dan afscheid, tranen maar een paar uur daarna tranen van geluk. Ik neem aan dat iedereen op Schiphol staat (al weet je dat natuurlijk niet zeker met al die sneeuw die er nu ligt....) Zwaai je nog even naar rechts richting Malaga als je over de oceaan vliegt? We spreken elkaar over een tijdje weer in Lottum. Ik heb genoten van jouw verhalen en avonturen! Muchos besos de Espana (ik kan de accenten niet vinden op de Italiaanse laptop.....). !!
  2. Irina:
    21 januari 2013
    Wauw Jolijn, wat weer een verhaal! Super! Je moet toch echt iets met je schrijfkunsten gaan doen :-)
    Wij wensen je een goede terugreis! En kom heelhuids aan in Lottum!!!

xxx Dave en Irina, Yara, Luka
  3. Myrna:
    28 januari 2013
    Dushii!!!!

Nog even een reactie van mij:P hihi
    Na vijf maandjes samen in het mooie zonnige Curaçao te hebben gewoond hebben we samen heeel veel leuke dingen gedaan en zijn we natuurlijk ook wat minder leuke dingen tegen het lijf aangelopen. Hier hebben we ons dan ook samen door heen geholpen en zijn we gekomen daar waar we nu staan!!:) Ik ben trots op ons! Natuurlijk onze ouders ook! haha
    De minder leuke dingen zullen we maar een beetje wegstoppen en de superleuke dingen onthouden en meenemen!! Met dolfijnen zwemmen, bij playa forti gesprongen, de christoffelberg beklommen, de leuke feestjes waaronder het hoogte punt: FUIKDAG!! de keren dat we elkaar ondersteund naar huis moesten brengen.. Naast de piloot zitten onderweg naar ons dagje uit in Bonaire en noem het maar op!! kortom:

Ik heb een supertijd gehad samen met je!!
    Waar gaat de volgende reis naartoe?? :P hihi

Xx Jut